Новини


Узагальнююча податкова консультація з військового збору: ДФС підготувала проект

Узагальнююча податкова консультація (далі — УПК) складається із двох частин.

У першій частині ДФС фактично констатувала той факт, що із 01.01.2015 р. платниками військового збору є ті самі суб’єкти, що й платники ПДФО. Це ж стосується і доходу, що обкладається військовим збором, — об’єктом оподаткування є доходи, перелік яких визначений пунктом 164.2 статті 164 ПКУ, у т.ч. доходи із джерелом їхнього походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання), а також іноземні доходи.

Окрім того, у першій частині УПК податківці зробили ще два важливих висновки. По-перше, стосовно обкладення військовим збором підприємницького доходу вони зазначили, що об'єктом оподаткування фізособи-підприємця є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними із господарською діяльністю такої фізособи-підприємця.

Тобто підприємці (як і суб’єкти незалежної професійної діяльності) під час розрахунку військового збору зважають на понесені документально підтверджені витрати.

По-друге, щодо сплати військового збору відокремленими підрозділами ДФС у проекті консультації зазначає, що згідно із пп. 168.4.3 ПКУ суми ПДФО, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу. Водночас податок на доходи, нарахований працівникам неуповноваженого відокремленого підрозділу, юридична особа перераховує до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого неуповноваженого відокремленого підрозділу. Ця норма регламентує порядок перерахування податку на доходи фізичних осіб до місцевого бюджету. Оскільки військовий збір зараховується до державного бюджету, установлена в абз. 2 пп. 168.4.3 ПКУ норма не може бути використана для військового збору.

Таким чином, юридична особа або її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати (надавати, виплачувати) доходи, перераховує військовий збір як за себе, так і за неуповноважений відокремлений підрозділ до бюджету за своїм місцем розташування.

Друга частина узагальнюючої консультації представлена у форматі «запитання-відповідь». До речі, запитання підібрані досить влучно. Із них виокремимо основні висновки:

1. Стосовно обкладення збором доходу, отриманого в натуральній (негрошовій) формі, ДФС зазначила: п. 161 підрозділу 10 ПКУ для військового збору застосування коефіцієнта, визначеного пунктом 164.5 статті 164 ПКУ, не передбачено.

2. Стосовно виконання функцій податкового агента в разі виплати доходу самозайнятим особам (підприємцям і суб’єктам незалежної професійної діяльності): суб'єкти господарювання та/або самозайняті особи, які виплачують доходи фізособам-підприємцям або фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність, за здійснення ними своєї діяльності, не є податковими агентами щодо таких доходів.

Отже, із метою уникнення подвійного обкладення військовий збір не утримується суб'єктами господарювання та/або самозайнятими особами при виплаті доходів фізособам-підприємцям або фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність, за здійснення ними своєї діяльності, якщо фізичною особою надано копію документа, що підтверджує її державну реєстрацію відповідно до закону як суб'єкта підприємницької діяльності, або копію довідки про взяття її на податковий облік як фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність.

3. Стосовно сплати військового збору в разі продажу фізособою нерухомості та нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу. Контролери щодо цього наголосили, що своєчасною сплатою військового збору є сплата його до нотаріального посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого (рухомого) майна, об’єктів спадщини, посвідчення договорів дарування.

Оскільки дохід, отриманий фізичною особою від операцій із продажу нерухомого (рухомого) майна, спадщини (дарування), включається до  загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, який є об’єктом  обкладення військовим збором, і своєчасна сплата такого збору здійснюється до нотаріального оформлення (у т.ч. видачі свідоцтв про право на спадщину, посвідчення договорів дарування), ДФС рекомендує нотаріусам включати до податкового розрахунку (ф. № 1ДФ) інформацію про суму сплаченого військового збору. При цьому вкотре наголосимо, що чинна форма № 1ДФ не надає можливості це зробити, адже неадаптована для відображення в ній військового збору.

Назад